praskání glazury

M. Kosnar   (19.5.2011)
Pustil jsem se do míchání popelové glazury a narazil na problém, tak prosím o nahozaní "záchranného kruhu". Glazura mi pěkně krakeluje, čehož bych se rád zbavil. Myslel jsem, že pomůže přidání kaolínu, nepomohlo. Pak jsem se dočetl, že by mne mohl spasit křemen, ale taky to neudělal.Mám tam krom popele živec, china clay,nebo ball clay a zmíněný kaolín. Lze něčím eliminovat smršťování, aby nevznikaly trhlinky? Dík.

diskuze

macek  No asi Vám moc nepomohu, s popelovkama mám jen malé zkušenosti. Pálil jsem je jak v elektrice, tak i dřevě a výsledky byly podobné. Tzv. NUKA glazury 50 popel dub, 30živec K75, 20 křemen...qarz od felisu. Páleno na 1250°C Výsledek skoro stejný. Tenká vrstva skoro transparentní a krakovaná, silná byla zakalena do bílošeda a kraky okem nepostřehnutelné, ale byly tam.
Bylo to na hlínách Waller a FR. NA Witgertu č. 2 neznatelně a na míchanici s červenicí nebyly, teda aspoň viditelný. Ale dělal jsem jen pár kousků, převážně malý misky. Obrázky už nemám, nebo nevím kde, data jsou opsaný z poznámek. Snad se ozvou povolanější. Ať se daří. Odpovědět 21.5. 14.07
S.Vaněk  Rostlinný popel obsahuje tavicí oxidy /alkálie i jiné podivnosti /to je zdánlivě fajn glazura dobře taví.Jejich nevýhoda je vysoký součinitel roztažnosti a
proto to praskání.Křemen je to jediné snadno dostupné
co by mělo pomoci.Podmínka je že je ho dostatek a že se roztaví na křemenné sklo ,což ne vždy nastane a proto také ne vždy, zabere.Idealní je přidávat přímo křemenné sklo jen ho mít.Cesta tedy je doladit glazu-
ru ubíráním popele a případně současně přidávat kře-
men až se najde ideální stav pro daný střep.Dá se tedy říci , že s popelem se to nedá přehánět, když chci kvalitní glazuru na nádobí a ne umělecký výtvor nebo krakle s pozdravem Vaněk. Odpovědět 21.5. 15.34
Mates  Zkoušel jsem různé poměry a nejvíc se mi zamlouvalo 5 dílů popele, 5 živce orthoklasu, 3 ball clay a 2 kaolínu. Když jsem pak dodával křemen po dvou, nebo čtyřech dílech výsledek se zdál být stejný. Možná jsem to ale přepísknul s teplotou. Na některých místech popel jako by měl tendenci vystoupit z glazury a tvořit stékance. Každopádně díky, budu zkoušet dál. Odpovědět 21.5. 20.07
S.Vaněk  Ještě doplním k obsahu křemene,jeli ho více než se může v glazuře rozpustit do skelné fáze při daném složení a teplotě, už to nefunguje.Lze vyrobit krakle glazuru i přidáním nepřiměřeného /velkého/ množství křemene.Spolehlivě funguje jen omezení podílu alkálií
/popela/ a případné nedostatečné vytavení lze zlepšit
kyselinou boritou,nebo uhličitanem litným.Je možné použít i jiné cesty proměnných je moc a řešení také,
každý případ je trošku jiný.Ještě snad, je to právě křemen, který děla většinou glazuru, glazurou,ať už jako samostatná složka, nebo jako hlavní složka,živců,
jílů a kaolínů. Odpovědět 21.5. 22.31
Lenka  L.Částková Dobrý den, chci poprosit o radu. Změnila jsem hlínu a glazura mi začala dělat prasklinky. Pálím 4hod-700°C-1050°C co nejrychleji-20min. výdrž a pak nemám nijak nastavené ochlazování. A v tom myslím bude problém. Může mi prosím někdo poradit, jak rychlé má být ochlazování? O kolik °C na hodinu se má snížit teplota? Možná je problé jinde? Odpovědět 26.5. 15.51
Lenka  Dobrý den, asi jsem položila špatnou otázku. Zkusila jsem tedy ostrý takto: 6hod-700°C, pak na 1050, výdrž 40min., a 4h - 500°C chlazení. Vyšla mi z toho taková hromada droboučkých prasklinek, že přez ně ani hrnek nebyl vidět. Už jsem z toho, po měsících zkoušení a spoustě propálených peněz, docela zoufalá. Chytám se už každé nitky. Moc prosím o Vaše zkušenosti s trhlinkama v glazuře. Odpovědět 29.5. 16.36
MK  Dobrý den, mohu se zeptat jakou jste používala hlínu dřív a jakou používáte teď? Děkuji Odpovědět 29.5. 18.46
Lenka  Dříve to byla Rot od pana Pávka a nyní od pana Crháka, hlína Erika a Alice. Odpovědět 29.5. 19.49
MK  No tak tyhle hmoty neznám,ale už dle teploty výpalu co uvádí výrobce nebudou vhodné k dané glazuře. Co se týče chlazení tak postačuje vypnout pec po výdrži a nechat zavřenou klapku. Pec neotvírat dokud teplota neklesne alespoň na 80°C. To děláte nějakou majoliku, že pálíte takle nízko? Odpovědět 29.5. 22.23
Lenka  Majoliku ne. Moje problémy právě začaly tím, že jsem chtěla výše vypálenou keramiku, ale hlína tím změnila barvu, tak jsem hledala jinou alternativu. Od té doby se z toho nemůžu vymotat. Našla jsem ale tady: http://www.artkeramika.cz/index.php?id=52&clid=428....vady glazur, tak zkusím vyšší výpal a do glazury přidám glazuru s nižším KTR. Jen bych potřebovala poradit, v jakém poměru. Nevíte mi poradit prosím? Jinak moc, moc děkuji za zájem....že to mám s kým probrat.))) Odpovědět 29.5. 22.45
MK  Tak hlína samozřejmně změnila barvu protože jestli jste jí pálila ještě níže než na 1050 tak byla tak na ůrovni přežahu - musí vám to pěkně nasávat. Nevím jakou máte glazuru a i kdybych to věděl přesný poměr vám nikdo neřekne. Jestli chcete zůstat u té hlíny Crhák tak jí vypalujte na 1200°C a najděte si glazuru která odpovídá této teplotě. Je to snažší a jednodušší než zkoušet nějaké poměry a laborovat s tím. Pak se dá daná glazura doladit pokud by i dále zlobila. Jestli chcete zůstat u glazury změnte hlínu za nějakou měkčí. Odpovědět 29.5. 23.02
Lenka  Mám v plánu přesně to, co jste napsal a ještě chci udělat přežah na 1040°C, abych tam neměla bublinky. Ty jsou tam totiž také, jen ne v tak velikém množství jako trhlinky. Glazuru mám transparentní P 048, je do 1200°C. Jen pak nevím, jak dlouhou výdrž dát, abych ji nepřepálila. Odpovědět 29.5. 23.19
Lenka  Jinak...pálila jsem přežah na 960 a ostrý na 1050. Bylo mi to málo, chtěla jsem právě kvalitnější keramiku na vyšší výpal. Odpovědět 29.5. 23.22
macek  Jak psal MK tohle si evidentně neladí. Jinak ROT se dá pálit kolem 1160, jinak je nasákavá a sedí na ni transparentní hrnčířské glazury z roudnice řady R..RM A přežah stačí už někde kolem 950°C Světlejší hlína a na níže pálená se u Pávka také najde, třebas Ca. Ovšem jistota v kvalitě, teda hlavně stejnost dodávek materiálu vám zaručí spíše Witgert.Ale to už je pak v podstatě úplná výměna materiálů. Odpovědět 30.5. 12.30
Lenka  Děkuji za rady a hlavně děkuji že jsou tyto stránky. Nejsem tady poprvé a určitě ne naposledy. Odpovědět 30.5. 22.02
Sarkas  Dobrý den, praská mi glazura na porcelánu Mont Blanc na špercích. Pálila jsem jako vždy 1210°C, křivka 240/600/400/1210 výdrž 15, volné chlazení,komínek jsem pootevřela při 350°C, pec jsem otvírala až, když byla úplně studená. Postupuji tak vždy a nikdy nebyl problém. Glazuru mám z imerisu speciální na francouzský porcelán1220-1250, vždy vycházela výborně i na Montbanku. Problém je, že to praská záhadným způsobem - po vytažení z pece a ještě 4 dny po vytažení z pece byly šperky super krásné bez jakýkoliv známek prasklin, uložila jsem je do krabičky, když jsem je po 4 dnech kontrolovala, tak jsem zjistila, že sami od sebe praskají (vlásečnicové praskliny na glazuře. Ne všechny jen některé. Může mi někdo vysvětlit, čím to může být? Jediné co bylo jinak, než obvykle - pec nebyla až tak moc naložená jako jindy - může to být tím, že chladla rychleji? Pomohlo by, kdybych prasklé šperky dala znovu do ostrého výpalu? Tentokrát s ještě pomalejším chlazením? Nechápu jak může vychladlá glazura bez známek prasklin, ještě po tolika dnech sama od sebe praskat-krakelovat. Se šperkama v krabičce jsem ani necinkala, byly proložené ubrousky. Byla to 5 ti měsíční práce, jsem docela zoufalá. Díky za radu. Odpovědět 5.7. 23.11
Tomáš Kolář  Po výpalu vždy zůstává menší, či větší pnutí mezi glazurou s střepem. Je to dáno rozdílným koeficientem teplotní roztažnosti - složení glazury a střepu je odlišné. To, ře Vám praská glazura i po několika dnech může být opravdu ovlivněno průběhem chlazení. Vliv mají teploty kolem 500°C a potom i kolem 250 - 180°C pokud je silnější vrstva glazury. Opakovaný výpal vše spíše zhorší. V případě hodně tenkého střepu se dokonce může objevit i samovolné prasknutí střepu vlivem velkého tahu glazury.
Mně v praxi při menším množství pomohlo jemné zdrsnění povrchu střepu (je-li možné) před glazováním (např. smirkový papír). Předpokládám, že do složení glazury nechcete zasahovat, takže mne ještě napadá prodloužit výdrž při dosažení nejvyšší teploty a vůbec prodloužit poslední fázi ostrého výpalu - pomalejší nástup v posledních 50ti stupních... Prodoužením výdrže můžete pálit na nižší teplotu (1.220°C) a efekt protavení bude podobný jako u rychlého nástupu na teplotu vyšší (1.250°C) I Mont Blanku udělá dobře teplot nad 1.250°C... Ne zcela slinutý střep by potom mohl být také příčinou dodatečného krakelování glazury i po několika dnech... Odpovědět 28.1. 0.59
Dana D.  DobrĂ˝ den, mĂĄm stejnĂ˝ problĂŠm. PouŞívĂĄm hlĂ­nu Polar a glazuru P016, pĂĄlĂ­m na 1145 stupňů a ačkoliv keramika vypadĂĄ po vyndĂĄnĂ­ z pece krĂĄsně, začne dělat vlasovĂŠ prasklinky po několika tĂ˝dnech...a dokonce ani ne vĹĄechny kusy. UĹž jsem z toho zoufalĂĄ. CelĂ˝ proces pĂĄlenĂ­ trvĂĄ cca 25 hodin (pomalĂ˝ nĂĄstup, 25 min vĂ˝drĹž maxima a velmi pomalĂŠ chladnutĂ­ - pec nechĂĄvĂĄm klesnout pod 100 stupňů neĹž ji otevřu. ZkouĹĄĂ­m s kaĹždĂ˝m pĂĄlenĂ­m zvedat trochu teplotu a i jsem trochu protĂĄhla vĂ˝drĹž, ale zatĂ­m stĂĄle bez Ăşspěchu. Chtěla bych poprosit o radu a nĂĄzor - lze docĂ­lit u těchto materiĂĄlĹŻ bezchybnost vyladěnĂ­m teplot/teplotnĂ­ křivky vĂ˝palu? Nebo je nutnĂŠ změnit glazuru? Předem moc děkuji za kaĹždou radu. Dana Odpovědět 12.7. 0.43


Jméno:   Email:  
Kolik je 5+1? (antispam)