Měřidla keramiky

T. Macek   (23.11.2012)
Mít správnou míru je k nezaplacení.

Mít správný nástroj stejně tak.

Ovšem nejdůležitější v tomto případě není mít, ale umět použít. Ono tak trochu o tom je vlastně celé řemeslo. Ani přemíra teorie nenahradí správný díl praxe.
velky_obrazek

Jakožto přivandrovalec k řemeslu hliněnému jsem nezískal žádné zažité návyky. Ani v technice práce , ani technologii. Takže jsem jako mnohý dělal spoustu zbytečností a chyb. Dnes s trochou té odkoukané praxe ale zjišťuji, že zdaleka nejsem sám.

Jakožto prodejce keramických propriet a všelijakých hračiček ,si to na základě dotazů od zákazníků, dovoluji tvrdit. Keramikou se stále více lidí baví, než by se jí živilo a nebo dokonce ji nějak hlouběji studovalo.
velky_obrazek

I to je jedním z důvodů, přoč se i o takových jasných věcech na webu zmiňujeme. Co ví jeden, druhý ani netuší. Takže jakožto púvodem strojař, jsem při potřebě měřit sáhl po šupleře.

(Posuvném měřítku) Pravda mělo své mouchy, ale i klady. Měřilo přesně! Bohužel s větším znečištěním se hůře ovládalo. Avšak dalo se dobře použít i jako nůž a jiný podobný nástroj. Jeden čas jsem s ní zakončoval pokličky.
velky_obrazek

Po čase jsem potřeboval udržet více rozměrů a nechtělo se mi kopovat další tak drahý nástroj. Začal jsem používat běžná kružítka. No a na větší věci jsem použil zámečnické, když už jsem jej měl. Ten nástroj byl bezvadný v tom, že se dal dobře zaaretovat.

velky_obrazek

Znal jsem z literatury keramické míry co jsou přímo na kruhu, ale nějak jsem si na ně nezvykl. Navíc, abych si někdy únavou nevypíchl oko, tak jsem je z prvního kruhu, kde jsme je měli, oddělal. Později při návštěvě jedné dílny jsem koukal, jak je to s nimi snadné. No holt každá zábava potřebuje nějaký ten grif.

velky_obrazek

Někdo holt nenaměří s mikrometrem a někomu stačí pravítko nebo jen oko?

Po těch pár letech co se v dílně pohybuju jsem si ale nejvíce oblíbil obkročák. Nejraději mám ten americkej od Lid Master. Je oboustrannej. Na pokličky úplně stačí a snese i nějaký to zamatlání.

velky_obrazek
Přeji všem správnou míru....




Artkeramika internetový obchod

Související články


diskuze

jiri  Článeček je bezva informace... Jen tak na okraj, neztrácejte čas hledáním, ten oboustraný obkročák v česku nemá nikdo v prodejní nabídce... tedy budu rád když napíšete že se pletu ..., a tak inspirace pro nákupy v cizině nebo schopné samovýrobce ... Odpovědět 23.11. 9.45
Luboš  Je asi pravda že aktuálně na českých internetových obchodech není, ale já jsem velmi podobný kupoval asi před dvěma lety, jestli si dobře pamatuju tak ve Vysočanech u Buchlera, ale nevím jestli je ještě mají. Takže určitá šance je i v Čechách Odpovědět 23.11. 10.09
macek  Nějaký schopný výrobce je na český trh dodává. Dokonce i se stupnicí co má patentovanou Lid Master v USA. Ale jak přesně funguje nám bude muset nejprve někdo zdělit. Cena je mnohem přijatelnější, než dovoz. Provedení naprosto shodné, jen jiný druh plastu. Odpovědět 26.11. 14.52
MK  Oboustranné obkročáky mají běžně všude možně - u Büchlera jsem je také viděl a i v obyčejných výtvarných potřebách. Jsou jiné věci co se špatně hledají - například bych uvítal očka KEMPER PRO-LINE a ty v ČR nemají nikde - ty obyč očka co se u nás prodávají mě už vytáčí, všechno je to tupé a po týdnu nasazení je to na vyhození. A abych se držel tématu tak obkročák nepoužívám - zboží si naměřím pravítkem (první kus) a poté nastavím míru (jehlu) na kruhu - přeměřovat každý kousek hrozně zdžuje. Odpovědět 23.11. 17.42
Magda   Oboustraný obkročák mají u Buchlera, dokonce dost podobný a stejně odporně růžový : ), za 80kč. S očkama mám stejný problém, naprosto souhlasím..už nevím co vybrat. A struny vydrží také jen chvilku... Odpovědět 24.11. 23.44
Naso  Pokud máte problém se strunami, jakože na odřezávání materiálu, používáte kus drátku, zkuste použít silnější nylon, dá se koupit v rybářských potřebách, já ho mám už přez rok a vpohodě. Odpovědět 26.11. 20.37
MK  Vlasec jsem používal dřív - celkem i vydržel, když to člověk šetřil, ale dělá po odříznutí zvlněné dno - motanej drátek je lepší - dělá jemné vroubky a ty se krásně zamejou. Dobré jsou i struny na kytaru než se prodře opletení. Osobně strunku neřeším vydrží mi půl roku a kupuju jí za 20 Kč, ale ty očka - má někdo ty Kemper Pro - ty zakalené. Naposledy jsem kupoval Carl Jäger a z 5mm profilu jsem během týdne 3mm ubrousil obtáčením jemné hmoty - 0,2 ostřivo. Začínám mít podezření, že ty očka snad už nedělají ani z kovu. Odpovědět 26.11. 23.58
Jura  Já nevím asi budu za blba,když se zeptám proč si kupujete obtáčedla a struny?mě v dílně prostě visí včelařskej drát a když struna doslouží během minuty mám novou no a obtáčedla řeším z budíkových pér bo sponek do vlasů mám 4druhy oček abohatě si vystačím.No a pokud neobtáčím dnes a denně věci např.z DL což je poměrně hrubá šamotka jejich životnost je taky dostačující.
At se daří.Jura Odpovědět 27.11. 19.01
Jura  Ale když už jsem tu tak se zeptám na něco z úplně jiného soudku(ačkoliv?)Poslední dobou se mi děje,že mi praskají dna u čajových misek po obtočení(á)při schnutí.Misky točím z homole,jakože z jedné hroudy víc kusů a myslel jsem že potíž by mohla být v tom,že je odřezávám jehlou,protože přitom hlínu v místě odřezu jakoby trochu navalim dovnitř což sem si myslel že je právě ta potíž.Ted sem zkusil odřezávat normálně strunou(ohó),ale problém přetrvává.Tak nevim.Misky jsou pěkný,dna akorát suší se to běžně no přesto to praská.Používám LA,bo Růžka od Pávka.Tak kdyby mi někdo věděl poradit byl bych rád.
At se daří a nikomu nepraskají dna.Jura Odpovědět 27.11. 19.19
MK  Stálo by za to nějakou misku říznout na půl aby bylo vidět zda má dno stejnou sílu co střep - zda například není moc tlusté nebo moc tenké - pokud je vše ok tak bych skusil také sušit obráceně dnem vzhůru. Pokud bude stále praskat asi bych vyzkoušel jinou hlínu - nebo vytočit misku normálně né z homole aby se otestovalo zda praskne také - mě tedy dna nepraskají a z homole občas točím také - chce to pohlídat sílu dna.
K té struně - tu já už neřeším vydrží mi dost dlouho - dříve jsem motal vlasec na špalíčky, ale pletená struna mi dělá rovnější dna a nebaví mě navazovat vlasec ;) Ty očka - z budíku jsem také dělal za mladých let a také se to obrousí navíc dost často používám rovná očka a to se špatně tvaruje. Udělat se dá mnoho, ale vše je o čase - budu kutit očko nebo za tu dobu vytočím dalších xx hrnků....? Prostě když se obrousí zahodím ho do koše a šáhnu do šuplíku po novém. Zas takový problém to není, ale ty Kemper bych rád otestoval - už sem ho v jedné dílně viděl a vypadalo to kvalitně. Co se druhů týče používám dvě - kulaté a rovné ty různé další patvary nevím začínající lidé si je nakupují, ale mě vždy stačilo toto. Jinak nevím Juro kolik toho obtáčíte, ale u mě to jsou stovky kusů měsíčně, proto to řeším - asi nezbyde než objednat z ciziny když se u nás nenajdou. Odpovědět 27.11. 20.27
Jura  cha cha.pán Kus.to su já Jura Lang Odpovědět 27.11. 20.36
Jura  Jakpak se vede? Odpovědět 27.11. 20.38
Jura  No právě.Když vytočim normálně tak nepraskne.A mě zajímá v čem je zakopanej pes.Točit z homole je pro mě pohodlnější tak proto.Jináč střep mám normální a sušim otočený dnem vzhůru většinu věcí. Odpovědět 27.11. 20.44
Jura  Každopádně hlíny který používám v práci to nedělaj.Kameninové hmoty na nižší teploty.Zlobí mě ty co používám doma tedy LA a Růžek což jsou hmoty na vyšší výpal. Odpovědět 27.11. 20.48
MK  Aááá Jura - já si říkal jestli jsi to ty ;) No máš zajímavej problém - ten Pávek bude určitě náchylnej na praskání (vzhledem k tomu, že z jiné hmoty ti to nepraská) a tím jak je to z homole určitě nebude dno stejně udělané jako když to točíš na točně klasicky. Chtělo by to nějaký fotky jestli jsou praskliny do kruhu nebo na příč. Také ta rychlost sušení dost ovlivní - praská to v při sušení nebo přežahu nebo na ostrém? Víš co jestli chceš pošli mi foto na mail: m.kus@email.cz
Jinak daří se dobře a jak u tebe? Odpovědět 27.11. 21.35
Jura  Praskliny jsou napříč a praská to při sušení.U mě taky dobrý.Už mám druhýho potomka,holku,a postavil sem dřevovku.Takže chceš li natoč nákej porcoš a dojed na výpal,kde bydlím víš. Odpovědět 27.11. 21.45
MK  Tedy tady Tomášovi kazíme vlákno o obkročácích úplně jiným tématem - snad mu to nebude vadit. Jestli při sušení tak to suš pomalu třeba pod igelitem - jestli jsi zkoušel a nepomohlo to a vážně to má dna stejné jako zbytek střepu a z jiné hmoty to nepraská tak bych na to vzal jinou hlínu. Ještě při točení než začneš táhnout střep to skus jako ,,přecentrovat,, a zmáčknout do sebe - udělat vysokou homolku pak zas srazit aby se to pořádně propracovalo.
K holce gratulace a co se výpalu ve dřevě týče, možná bych tě chytil za slovo - bylo by to fajn zpestření udělat si pár kousků, jen nevím kdy bude čas teď mám fofry, možná po novém roce bude nějaký čásek, ale těžko říct loni jsem se ani v tomto období nezastavil, tak uvidím. Ještě se ozvu. Odpovědět 27.11. 22.14
jiri  Tomáš to zpestření ve vlákně snad přežije... a to praskání dna při sušení , u mě občas až při přežahu, bude asi zajímat i jeho a asi i další lidičky kolem hlíny.... Já nedělám ve větším, ale občas mi také něco praskne, zpravidla to co pro někoho spěchá a také mě to dost zlobí. Je to u stejných hlín co píše Jura, a tak si i doporučení co s tím rád čtu - i když si myslím že u mě je to nejspíš rukama...
A totéž je i u těch oček - až se někde objeví dejte zprávu...vždy probrousím to nejšikovnější...a štve mě to..., na ostřené šamotky si brousím háčky z kalených plátků do pilky na železo ...ale je to zdržující sama doma dělaniko... hezký den všem od hlíny...
Odpovědět 28.11. 10.29
Luboš  Zrovna nedávko jsem točil misky na homoli z Růžka a projevil se mi po obtočení stejný problém. U misek sušených vzhůru nohama se objevili spirálové praskliny ze spodní strany dna. Důvodem je asi to, že hmota odkrytá obtočením má větší vlhkost a proto schne a smršťuje se relativně rychleji než její okolí. Paradoxně mi pomohlo, sušit misku po obtočení v normální poloze, kdy se zpomalí rychlost vysýchání dna. Odpovědět 28.11. 12.09
MK  Už jsem to řešil s Jurou po telefonu - problém je ve hmotě asi nemá ráda složitější tvary a rychlé sušení - bude nutné při točení z homole řádně propracovat před každým vytočení nového kusu - trošku s tím začvičit nahoru dolů a td - a poté sušit opatrně třeba pod hadrem/igelitem/ve vlhké místnosti - většinou při sušení dojde k tomu že třeba u hrnku uschnou stěny a dno jak sedí na prkně je mokré a pak to rádo praská u krajů kde je rozdílné pnutí tady by tedy mělo pomoci sušit tedy postavené na dno a nejlépe přehodit něčím.
Rada nad zlato je WM 2502 - nechá si líbit opravdu hodně (jedny z největších prasáren jako vytočit v polosuchém stavu naglazovat nechat trošku vyschnout a dát na jednožár) Odpovědět 28.11. 12.54
MK  Ještě doplním že na fóru jsem psal nějaké postřehy z hmot ze kterých jsem dělal a Pávek praská docela často takže Růžek a LA asi budou bohužel také dost praskat - z těch jsem dlouhodobě nic nedělal, ale jak to vypadá Jura v tom není sám. Odpovědět 28.11. 13.01
jiri  Jestli tomu rozumím tak WM2502 je v aktuální nabídce třeba na těchto stránkách označení světlé točířské kameninové hlíny Witgert č.11 sf 0-02...
Odpovědět 29.11. 10.28
macek  Šamot: 2505 = 25 % ostřiva velikosti 0 - 0,5 mm, 4010 = 40 % ostřiva velikosti 0 - 1,0 mm
tolik k značení od witgerta, jinak mne diskuse velmi těší, jen je škoda, že po čase ji tu už nikdo moc neobjeví a tak se možná ztratí pro někoho cenné informace. Avšak lepší někde, než nikde, takže diskutujte. Já se pokusím trošku směrovat. Takže jsem odpověděl i k hlíně,v článku:http://artkeramika.cz/clanek-806.html Odpovědět 29.11. 12.39
MK  Možná by stálo za to to přesunout někam ke hmotám - jestli to lze. Odpovědět 29.11. 15.32
MK  WM 2502 mám pod označením SIBELCO dříve také WBB Fuchs - nicméně u Witgerta mají v podstatě to samé pod označením Nr. 11 - je nutné vybrat obsah ostřiva a jeho zrnitost - dělají tuším hladkou pak 25% s 0-0,2 a 25% s 0-0,5 a tuším ještě ty 40%. Cenově je jak Witgert tak Sibelco cca stejné. Takže je jen na vás jaká nálepka je na obalu - hmota je stejná. Odpovědět 29.11. 15.29
jiri  Děkuji moc všem, teď už za komplet informace , ony jsou, jak zjišťuji, už delší dobu napsané i ve Fóru na těchto stránkách... stačí si je najít a číst...a tak už jen smutný výkřik /z Moravy/ k dopravě té hlíny, kterou určitě dříve či později vyzkouším - v Praze tam je blaze ...
a k této diskusi - asi lépe by jí bylo na tomu fóru - k němu je ale na té horní liště trochu dál a je tak bohužel drobet "zapadlé" ... koukám se jen co je nového v článcích a na tom "kde to žije" ... Odpovědět 30.11. 9.32
macek  Ano informací se tu už povaluje docela dost, ale jsou trošku nepřehledně roztroušeny. Pokud by měl někdo čas a zájem zpravovat a starat se o chod fóra bylo by to zajisté přínosem pro rozvoj informovanosti. Je to rychlejší a pružnější, než články a diskuse pod nimi. Možností je jistě dost, ale forum vyžaduje trošku znalostí angličtiny pro nastavení některých funkcí. Čeština je jen v omezené míře, základního ovládání. Pro každou dobrou věc jsou dveře otevřeny,T. Odpovědět 30.11. 11.04
Jaja  A hele, tak i profikum praská Ruzek točený z homole, nééésu až takové pako! Jinak na vyšší teploty to ustojí hlíny od Svídy, ač to nemají ve štítkových hodnotách. THE a THS nám 1300C ve dřevě ustály a při točení z homole neprdají. Jsou hódně plastické, dá se za ně zatáhnout a jdou mezi prstama jako guma. Odpovědět 4.12. 21.08
Jura  Zdravím.No já točím z THE,THS a dalších hmot od Svídy v práci a vyšší teplotu tj.1280°C v el. mi dávala jen ta THS.THE už bublala a deformovala se.To je ale jen má zkušenost.
Tak at se daří.JURA Odpovědět 6.12. 21.16
Jaja  Jura: THE má být na míň, to by odpovídalo. Vzhledem k tomu, že ve dřevě jen hostujeme, teplotu prodávám, "jak jsem nakoupila", v peci je vždycky nerovnoměrné rozložení. A stejně tak nemusí být stejné vzorky hlíny vyrobené v různém období. Ještě THB by to měla vydržet ale s ní dělám jen když by nebyla po ruce jiná hlína, neodpovídáme si navzájem svým naturelem.
Dělá někdo s Ohnivcem? Odpovědět 9.12. 9.52
Bára  Teď jsem točila z homole čajový misky, hlína MA od Pávka, suším dnem vzhůru a taky mi jich dost popraskalo, achjo.... Odpovědět 10.12. 19.08
MK  Já si snad koupím šišku hlíny od Pávka abych to taky otestoval zda miska z homole praskne :) Odpovědět 10.12. 20.29
Bára  :-)) nevím, možná jsem je blbě obtočila, předtím jsem točila z homole takový minipidi hrnečky a ty jsou v pohodě! Ale trochu už jsem o udájném praskání hlín od Pávka zaslechla, taky Fr na raku mě popraskala při výpalu..teď mám na raku ohnivec a dobrý:-) Odpovědět 10.12. 22.08
Jura  Přátelé omlouvám se,ale ted jsem to dokoukal(bůhví už pokolikáté)a musím to sem dát.To je tak dobrý,že mi běhá mráz po zádech.Tak se nezlobte zas je to trochu mimo,ale snad to potěší.http://www.youtube.com/watch?v=wKvjOeYWIn8 Odpovědět 10.12. 23.03
MK  No není to můj šálek čaje, ale potěšila mě tam ta kukačka. Odpovědět 10.12. 23.16
jiri  Sice tomu co povídá bohužel rozumím jen dost málo,...ale zajímavá pec / v domně ?/, hezké zboží, a ze šlapáku..., místy velmi pečlivý, místy bordýlek, a i zahrádka...rád bych se s ním někdy potkal...díky za link Odpovědět 11.12. 10.33
Jura  Jinak v týhle edici jsou tam k nalezení ještě další tři videa,pokaždé s jiným borcem a všechny stojí za to.
At se daří.Jura Odpovědět 10.12. 23.06
Luboš  Pěkné video, posílám odkaz na jedno které se líbí mě a které dokazuje, že dokonalou obří nádobu lze udělat i bez kruhu a dalších pomůcek. http://www.youtube.com/watch?v=8FgjGR4RZC4 Odpovědět 11.12. 11.40
Jura  Mazec.Ten výsledek je neuvěřitelnej.A ta těžba hlíny by mě taky bavila.At se vede.Jura Odpovědět 13.12. 11.09
Miroslava Randová  Dobrý den všem, chtěla jsme se zeptat, zda by jste se ti, kteří již delší dobu používají nějaké hlíny pravidelně a mají s nimi zkušenosti + fotografie výrobků, nechtěli o své zkušenosti podělit. Začali jsme zpracovávat subjektivní pocity a zkušenosti těch, kteří s hlínami pracují viz ukázka http://www.kcdoupe.cz/cs/suroviny-pro-keramickou-tvorbu/hliny/.

Zatím tyto zkušenosti máme jen od lektorů našeho centra, ale rádi bychom tyto informace rozšiřili i o zkušenosti dalších keramiků, kteří s jimi popsanout hlínou pravidelně nějakou dobu pracují.

Pokud máte zájem sepište své zkušenosti a přidejte několik fotografií vyrobených výrobků - pokud by se sešel zajímavý počet příspěvků, radi bychom též zde na artkeramiku zpracovali články o jednotlivých hlínách na pokračování.

Věříme, že takto sepsané zkušenosti od nás, co již keramiku nějakou dobu děláme, pomohou nově začínajícím se lépe v nabídce orientovat. Odpovědět 12.12. 21.41
MK  Je to tedy bez fotek a jen hodně stručně, ale popisoval jsem ,,pár,, hmot tady na fóru v sekci materiály. Odpovědět 12.12. 22.39
Miroslava Randová  Dobrý den, o vašem popisu hlín na fóru vím a pokud mi zašlete i pár fotek mohlo by se to udělat zajímavější.
Tzn, co potřebujeme:

na mail- mrandova@seznam.cz poslat popisek k hlíně + 3-kolik máte fotek k jednotlivým hlínám.

Jakmile se mi nashromáždí alespoň dva komentáře k jedné hlíně zpracuji článek a třeba další informace přibudou. Ty pak budou pro každého dostupné nejen tady zadá-li si do HLEDAT hlíny, ale i na www.kcdoupe.cz po dokazem Praktické informace o keramické tvorbě.

Myslím, že s fotkama to bude mnohem poutavější.

Dopředu děkuji všem, kteří stráví čas vyhledáváním fotek a sepisováním, přispějí dobré věci. Odpovědět 14.12. 21.42
MK  Dobrý den, fotografie bohužel neshromažďuji a některé materiály jsem točil před lety a již s nimi nepracuji. Fotit hotové výrobky mi přijde z pohledu ,,informací o hlíně,, nepodstatné a zavádějící, neboť se z fotek pozná pouze to zda jde o světle či tmavě se pálící hmotu, ale to jak se s hmotou pracuje, jaké má vlastnosti, to podle fotky nikdo nepozná. I přesná barva hmoty je ovlivněná výpalem - jeho teplotou, zvolenou atmosférou a použitými glazurami - proto každému může vycházet trošku jinak. Spíše by bylo lepší rozšířit popisy a přikládat konkrétní složení hmot doplněné o fotografie/makrofotografie různých skoušek neglazovaných destiček při různých teplotách a td. To je ovšem dost zdlouhavý proces. Pokud máte zájem se do toho pustit takto mohu v současné době někdy po novém roce poskytnout vzorky hmot: Fuchs - WM 2502, W - Witgert Nr. 11, 6, 52, Mont Blanc - Svída LPB Odpovědět 14.12. 23.17
macek  Fotky hotových věcí určitě napoví taky,ale musí být alespoň z velké části režné. Někdy jsou zajímavé i ty přechody ke glazurám, ale fotky také musí mít dodatečný popis. Je to záslužná a zdlouhavá činnostm ale aspoň se nebudeme nudit :-)Jinak díky za ochotu a klujům za odkazy videí. Možná i nějakej archívek odkazů s komentářama by se dal vymyslet. Odpovědět 15.12. 7.19
Jiri  Díky a přidám se k tomu, obrázky postupně nafotím... a když každý napíšete nějaký ten svůj kousek, tak jako už je z části uvedeno tady výše , vznikne z toho postupně mozaika, ze které si každý může vybrat to své...ať už k přemýšlení co dělá blbě, když to jiným při točení a jejich způsobu sušení-pálení funguje...,ale i v popisech nebo na těch obrázcích, najde - uvidí materiály se kterými se běžně nepotká,/u nás na Moravě /tj. třeba ta WM, nebo černé, červené, zelené španělské hlíny, ze kterých jde točit, ale také se dají rozplavit - je z nich /alespoň pro mě/ docela zajímavě barvící matný šlem...viděl jsem nedávno i světlounce modrou porcelánovou hmotu, atd... Hezký den... Odpovědět 15.12. 10.01
MK  Jiří pokud se vám líbí zabarvené hmoty jejich výroba je celkem snadná - do základní porcelánové hmoty přidáte barvítko. Zapravení do plastycké hmoty je sice pracnější, ale v malém množství to jde. Odpovědět 15.12. 10.10
MK  Záslužná činnost to jistě je, no já bych řekl, že naopak by vzorek neměl být glazován vůbec, protože potom se dostáváme už někam jinam a to do sekce glazur na což by zas měli být jiné vzorky.
Paní Randová - díval jsem se na testy hmot na Doupě a zaujal mě Limogues TM10 - Zaujala mě poznámka pana Nováka který zmiňuje, že tento porcelán rád praská - z TM10 dělá na VŠUP v atelieru keramiky a porcelánu spolužák a naopak si tuto hmotu chválí a praskání nezmiňuje - mě by hodně zajímala průsvitnost této hmoty co do srovnání s Mont Blanc - tuším kdysi jsem na Doupěti viděl nějaký vzorek údajně z MB ale současné vzorky z TM10 na přiložených fotografiích mají příliž silný střep a průsvitnost se neprojevuje, proto bych Vás rád požádal o vyjádření. MB je zatím nejvíce průsvitná hmota ze které jsem točil, jinak porcelán z Nové Role, Louny, Witgert 52 a Mont Blanc. Děkuji předem za odpověď. Odpovědět 15.12. 10.02
Petr Novák  Zdravím vás,

musím odporovat a trochu dovysvětlit co se fotek a případného glazování hlín týká: myslím že to jistou vypovídající hodnotu má. Nemůže to samo sebou být jedna fotka jedné celoglazované věci. Společně s dalšími informacemi, zkušenosti a postřehy různých lidí s danou hlínou, při různých teplotách, křivkách a pecích si ten, kdo chce danou hlínu vyzkoušet, může udělat obrázek zda tato hlína je to co hledá. V případě problémů by bylo možno dohledat či někdo jiný již měl podobnou komplikaci. Takže pokud někdo jen sepíše své zkušenosti: super. Když někdo dodá fotky, režné i glazované věci, různé teploty pak: paráda! Časem bychom to zpracovali do více přehledné databáze. Vize by byla taková že v seznamu hlín si najdu třeba Polar VV a rozkliknu soupis různých informací a sdílených zkušeností od různých keramiků+fotky z různých výpalů+info od výrobce. Keramik, učedník, hobbista i mistr si pak může udělat obrázek zda má hlína potenciál k tomu co hledá...Pro tento účel by ale bylo potřeba to ideálně dodat tak aby, se to dalo rovnou publikovat + pořpípadě ty fotky, či tabulky složení jsou li apod. Těžko se nám to bude vyzobávat z komentářů či fóra. To ale doladíme:)

Jako argument zda glazura dává nějakou informaci o hlíne či ne zde dám také tento odkaz http://www.kcdoupe.cz/cs/clanky/1/vliv-hliny-na-vzhled-glazury/

K porcelánu: TM10 praská méně než MontBlanc- je to dost o způsobu jak s ním pracovat. Já z toho materiálu točím drobné čajovky a praskliny se občas objeví u dna misek či ve spojích...Kamarád na Všup s toho točí??Průsvitný mi připadá podobně jako ten MB. Ty věci na fotkách jsou poměrně tenké a průsvitné. Zkusím dohledat ještě lepší fotky. Nyní mám vzorek španělského porcelánu, dělalo se z něj parádně a má být průsvitný...yní je však v peci tak zítra uvidím. Odpovědět 15.12. 13.42
MK  No opravdu bych dal přednost režným vzorkům. Ale to už je věc a vůle toho kdo to zpracuje jak to bude chtít udělat.
K TM10 - s Mont Blanc jsem neměl problém s praskáním. Jinak ano kamarád z něj točil, samozřejmě se tam dělá spíše do forem ono ostatně na vysokých školách se spíše preferuje tento postup. Pokud je průsvitný stejně tak to je fajn - cenově teď nevím za kolik jde sehnat, ale ono v ČR ho beztak nikdo nenabízí a rozdíl v cenách asi bude dost minimální??? Nicméně asi si vyžebrám vzorek. Co jsem četl kalkspatz fórum celkem si MB chválili. Ten španělský to se jedná také o měkký porcelán - předpokládám, že tvrdý to nebude. Celkem by mohly být zajímavé kostní a fritové porcelány. Odpovědět 15.12. 14.34
Jura  Zdravím do Doupěte.Ted jsem se podíval na to co zatím máte zpracováno na svých stránkách a přijde mě to dost dobrý.Třeba info o solích U hmoty MA a viditelných mapách po výpalu.Mě to samý dělá DL taktéž od Pávka takže možná stejný problém.No já bych se teda také zůčastnil.A co se týče glazovaných bo neglazovaných vzorků mě osobně přijde informace kterou můžu vyčíst z částečně naglázlé věci poměrně podstatná.
Tak at se daří.Jura Odpovědět 15.12. 17.33
MK  Musím opět trvat na tom, že podstatná není - vemu to takto - chci něco udělat a vybrat si k tomu nějaký konkrétní materiál - proč ho vlastně chci? Abych nechat vyniknout jeho určitou strukturu nebo proto, že se mi z něj dobře točí, nebo má nějaké specifické vlastnosti. Takže materiál mám vybraný a k němu vyberu nebo namíchám glazuru/engobu.... dle toho aby tato povrchová úprava dále podtrhla můj záměr a ty vlastnosti materiálu které jsem hledal. Pokud mi půjde o výrobek s tím, že mě zajímá ,,jen,, povrchová úprava pak je volba materiálu zcela vedlejší a nepodstatná - pokud bude slučitelný se zamýšlenou povrchovou úpravou.
Proto si myslím, že když tu řešíme hmoty na točení vzorky by měli být bez povrchové úpravy tak aby každý viděl jak vypadají samotné hmoty.
Pokud jde o glazury měli by mít samostatnou sekci a měli by být ukázány na vzorcích světle a tmavě se pálících mhot tak aby opět vynikly rozdíly.
Nevím zda je to dostatečně srozumitelné co jsem tím chtěl říci, ale jinak to asi neumím. Už do toho nebudu raději vrtat jak jsem psal výše pokud máte zájem mohu dodat vzorky víše zmíněných hmot, ale mám asi jiný názor. Odpovědět 15.12. 18.05
Miroslava Randová  Naglazovaná, nenaglazovaná... čím více fotek, tím více informací pro kohokoliv kdo by je mohl potřebovat.

Prosím, začněme něco dávat dohromady. Diskutovat, vylepšovat, rozdělovat, řadit, stovnávat, doplňovat, zařidit vyhledávání, propojovat s recepturami glazur atd. můžeme až vznikne nějaký základ, třeba i základ skupiny lidí, kteří spolu na tvorbě podobných záležitostí pracují. Rozvíjet a vylepšovat se dá vždy, je-li ovšem co.

Za lektory KC Doupě mohu přislíbit, že fotografie k zveřejněným hlínám budeme postupem času rozšiřovat. Odpovědět 15.12. 18.37
Miroslava Randová  Díky Juro, budeme se těšit. Odpovědět 15.12. 18.31
Magda   Juro, díky za odkaz na dokument o práci Mika Dodda, je to skvělý, dojalo mě to, inspirovalo a vylepšilo mi to večer! K praskání: Vážení, mě zase praskají talíře a asi je to tím, že se pořád spěchá... Takže po novém roce klídek, pohodička a dělám jen co chci, žádný objednávky :)Hlíny THS a THE používáme na malovanou kameninu a pálíme na 1230C, snesou o hodně více, u THE se píše, že je max na 1200C a to bych ji považovala za skoro za nedopálenou.. Odpovědět 12.12. 22.14


Jméno:   Email:  
Kolik je 5+1? (antispam)