Nejen Burelová Patina

T. Macek   (27.3.2009)

Jednou z nejjednodušších forem dekorace keramického střepu je zatírání oxidy kovů.

velky_obrazek
Takto upravený střep může velmi získat na originalitě. Jedná se o trochu jiný typ originality, než přináší výpal otevřeného ohně, redukčního prostředí, či tavících se prvků obsažených v glazurové substanci. Ovšem pro tvoření v elektrické peci ,

způsob dekorace dosti oblíbený. Způsob, který umí cíleně podtrhnout nejen tvar, ale i strukturu. Způsob, který umožňuje vcelku přesně odhadnout výsledek. Způsob, který oživí fádní barevnost mrtvého výpalu. Způspb, který vytvoří přirozeně přírodní atmosféru.

velky_obrazek

V oxidačním prostředí elektrické pece se nejčastěji používá železo (fepren) , které barví do rezava, (od hnědých odstínů až k červeným) a mangan (burel)http://www.artkeramika.cz/slovnik.html, ten barví do černa. Černá se dá docílit i zdravěji pomocí železa v redukčním prostředí. Mangan totiž nepatří zrovna mezi nejzdravější prvky, co se zdraví lidského týče. Dá se použít třeba i kobalt, který barví do modra.

velky_obrazek

Zboží, ale i materiály se dají pořídit v našem E-shopu:

http://www.artkeramika.cz/index.php?node=7

Kromě zatírání čistými oxidy se dají používat i směsi. Buďto ve formě čistých barvítek, nebo i obohacených, třeba o glazuru. Kombinací je opět tolik, kolik nápadů.

Problém nastává při použití pro užitek. Máloco se totiž nataví tak, aby se následně neuvolňovalo. Jednou z možných ukončovacích technik, je přeglazování transparentní glazurou.
obrazek

Další možností je zavoskování a přeleštění, čímž se získá velmi zajímavý a na dotek příjemný povrch. Dá se použít i zátěr fermeží, nebo zalakování, což ovšem už nejsou zrovna keramické techniky.

velky_obrazek

Dosti často se patina používá jen na vnější povrch a vnitřek nádob se glazuje. Je to i jedna z technik, která se používá, bez větších komplikací na jednožárový výpal.

http://www.artkeramika.cz/index.php?akce=show&shop_id=330&node=2




Artkeramika internetový obchod

Související články


diskuze

Futetka  Dobrý den, nádherné výrobky (znám i z Fleru), zajímavý článek, jen nevím co je jednožárový výpal a taky bych Vás prosila o vysvětlení jak a čím se dělá zavoskování a přeleštění. Děkuji Odpovědět 30.6. 20.24
Futetka  Dobrý den, nádherné výrobky (znám i z Fleru), zajímavý článek, jen nevím co je jednožárový výpal a taky bych Vás prosila o vysvětlení jak a čím se dělá zavoskování a přeleštění. Děkuji Odpovědět 30.6. 20.24
macek  Jednožár znamená, že se věc nepřežahuje, ale pálí hned na ostrý...vysoký výpal, tady ...kamenina na 1250°C. Glazura se aplikuje na syrový střep. Voskuje se včelím voskem a leští kartáčem a hadrem, nejlépe flanelem. Odpovědět 1.7. 0.06
Lucka  DobrĂ˝ den, chci se zeptatat, zda je třeba kaĹždĂ˝ vĂ˝robek dĂĄvĂĄt nejdříve přeĹžahnout? NavĹĄtěvuji krouĹžek keramiky a zatĂ­m jsem se to nedozvěděla, přesto Ĺže se ptĂĄm.
Děkuji Odpovědět 20.2. 6.30
Renata  Dobrý den, dá se smíchat burel a fepren, abychom dosáhli určitého barevného odstínu? Jedná se mi o fusingovou techniku vypalování na 820 stupňů. Tvoří se bubliny? Zakoupila jsem si burel (imini 80 a mangalox) a s barvou nejsem spokojená, chtěla jsem rezavohnědou a barva byla hnědočerná. Děkuji. Odpovědět 30.10. 1.22
macek   Burel s Feprenem se míchat dají a takto samotně bubliny nedělají. Teda na keramice. Ovšem s glazurami už reagují různě. Odpovědět 30.10. 15.09
Alena  Dobrý deň!
Prosím Vás zaujímam sa o keramiku ako hobby a chcela by som vedieť ako sa robí zatieranie oxidom a či sa po natretí potom dava znova střep do pece ?
Poradíte mi? Vopred Ďakujem Odpovědět 4.8. 8.04
macek  Ano, střep je potřeba vypálit, jinak by se patina smyla. Odpovědět 4.8. 11.44
Jarmila  Jarmila Dobrý den zajímalo by mě jak se používá zavoskování.Myslím tím celý postup.Co je k tomu potřeba mám včelí vosk v jakém poměru se ředí a čím.Jestli se musí zahřát na nějakou teplotu a výrobky se po vypálení do něj namáčí?Nevím si s tím rady.Děkuji Odpovědět 8.10. 6.23
macek  Osobně jsem rozpouštěl vosk v benzínu.Trvá to dosti dlouho a musí se hodně míchat a dával jsem tolik kolik se dalo rozpustit aby vznikla hustší tekutina. Něco jako šampon.Nanášel jsem štětcem a nebo i poléval. Nádoby jsem i zahříval, ale efekt nebyl znatelně rozdílný od studenejch. Nikdy jsem nemáčel, neboť jsem si nenaředil dostatek suspenze. Hustší nános jsem hned setřel. Pak kartáčoval kartáčem jemným, na obleky. Nakonec dolešťoval habrem. Ovšem zajisté existují i další variace. Odpovědět 8.10. 8.19
Hana  Poradíte, jak se zatírá, nebo patinuje oxidem kobaltu do modra? Po naředění s vodou, natření výrobku a následném setření se z rýh na vyrobku po zaschnutí sype suchý jemný prášek oxidu. Bojím se ho používat. a následném zaschnutí. Táda bych měla patinování na výrobku do modra, ale nevím čím toho docílit. Jsem amatér. Děkuji Hana
, Odpovědět 15.11. 14.20
macek  Spíše bych volil nějaký jiný materiál než kobalt, ten jde do černa, do modra se musí něčím zesvětlit a to už pak je vždy otázkou co vlastně chceme. Engoba nebo matná glazura by se mi jevila použitelnější? Odpovědět 16.11. 1.37
jiri  k Hana - modrou barvu získáte již při přidání 2% oxidu kobaltu do nějaké základní matné bílé glazury ... a běžné je naglazovat a vypálit si předem testovací vzorek...pokud se z výrobku "sype prášek" je to zcela jistě špatně...ale modrou patinu můžete získat i jak píše Tomáš zatřením pro daný materiál a teplotu výpalu vhodné matné modré glazury, nebo té bílé ale místo Ox.kobaltu jen s použitím modrého barvítka...jsou v nabídkách v různých odstínech, ale opět je třeba předem vyzkoušet - otestovat si... těch možností jak získat modrou je více ... Odpovědět 16.11. 10.26


Jméno:   Email:  
Kolik je 5+1? (antispam)